Írások

SUDOKU

Megoldási módszerek

A sudoku egy sokak által kedvelt és játszott logikai játék. Az eredeti játék célja az, hogy a játékos kitöltsön számokkal egy 9 oszlopos és soros táblázatot egy előre megadott szabály szerint. Megoldásához nem szükséges matematikai tudás, vagy más tudományág magasabb fokú ismerete.

A sudoku név egy japán kifejezés rövidítése, eredeti jelentése: „a számjegyek csak egyszer szerepelhetnek”. A játék alapötlete Leonhard Eulertől származik, aki sokat foglalkozott a latin négyzetekkel. A latin négyzetek olyan n*n-es táblázatok, amelyek oszlopaiba és soraiba n különböző szimbólum szerepel úgy, hogy minden sorban és oszlopban csak egyszer fordulnak elő (a latin elnevezés abból ered, hogy Euler a latin abc betűit használta).

Bővebben...

UNIX-Linux minimum

Néhány szó a Unixról és a Linuxról

Linux LogoA UNIX operációs rendszert az AT&T távközlési vállalatnál kezdték fejleszteni a 60-as évek végén. A UNIX története, fejlődése erősen rányomta bélyegét az egész informatika fejlődésére. Csak két példát ennek érzékeltetésére: a Unix fejlesztői éppen az operációs rendszer írását megkönnyítendő dolgozták ki a C programozási nyelvet, és az Internet alapját képező TCP/IP protokoll megtervezése és fejlődése is szorosan összefonódott a Unix fejlődésével.

A Unix forráskódja nem volt olyan titkos és a tulajdonos által szigorúan védett, mint pl. ma a MS Windows rendszereké. Ennek köszönhetően számos változata, fejlődési ága jött létre, sokféle hardver platformra készítettek Unix rendszert. Különféle néven (Solaris, FreeBSD, OpenBSD, AIX, stb.) ma is sokféle UNIX létezik. A különbségek mellett szabványosításra is törekednek a különféle gyártók. Az ide vágó fontosabb szabványok a POSIX és az SVR4.

Bővebben...

Az igazi programozó

Előszó

Dr. Öveges Ferenc

A "Real Programmers Don't Use Pascal" című írás Ed Post nevéhez fűződik (Tektronix, Inc., Wilsonville, Oregon, USA) és eredetileg a Datamation folyóirat 1983. július 7-i számában jelent meg. Hamarosan széles körben elterjedt, először a USENET-en (a USENET olyasmi, mint egy óriási elektronikus faliújság), majd a Word Wide Weben.

A cikk a programozói munka hőskorát idézi fel, amikor még lyukkártyára lyukasztott programok vezérelték a dinoszurusz méretű számítógépeket, amelyek olyan drágák voltak, hogy minden másodpercüket be kellett osztani (ez volt a "gépidő"). A programozó vagy assembly nyelven írta meg a programot, vagy FORTRAN-ban.

Bővebben...